30 maj Statut szkoły
STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
im. Stanisława Krupki
w LEMANIE
Podstawa prawna:
Art. 72, ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) oraz § 4, pkt. 3 statutu Szkoły Podstawowej im. Stanisława Krupki w Lemanie
Rozdział I
Nazwa szkoły
§ 1
Pełna nazwa szkoły brzmi:
Szkoła Podstawowa im. Stanisława Krupki w Lemanie.
Szkoła mieści się w budynku w miejscowości Leman nr 48, gm. Turośl, powiat kolneński, woj. podlaskie.
§ 2
- Ustalona nazwa jest zasadniczo używana przez szkołę w pełnym brzmieniu.
- Na pieczęciach i stemplach może być używany czytelny skrót nazwy.
Rozdział II
Inne informacje o szkole
§ 3
- Szkoła prowadzi nauczanie w zakresie klas I – VIII.
- Czas trwania cyklu kształcenia w szkole zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania wynosi 8 lat.
- Przy szkole działa oddział przedszkolny dla 6-latków.
- Szkoła działa na podstawie niniejszego statutu oraz zgodnie z ustawą o systemie oświaty, ustawą Prawo oświatowe i innymi obowiązującymi przepisami.
- Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Turośl, a nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Białymstoku.
- W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- Zgodę na rozpoczęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, o których mowa
w ust. 6, wyraża dyrektor szkoły po uzgodnieniu warunków tej działalności.
- Zasady funkcjonowania w szkole związków zawodowych regulują odrębne przepisy.
§ 4
Środki finansowe i zasoby materialne pochodzą z budżetu państwa, z urzędu gminy, dobrowolnych wpłat rodziców, z działalności gospodarczej oraz z darowizn instytucji lub osób prywatnych.
Rozdział III
Cele i zadania szkoły
§ 5
- Głównym celem szkoły jest zapewnienie uczniom wszechstronnego rozwoju intelektualnego i fizycznego, kształtowanie wielostronnie rozwiniętej osobowości ucznia.
- Szkoła spełnia następujące funkcje: wychowawczą, kształcącą, opiekuńczo-kompensacyjną i kulturotwórczą.
§ 6
Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, ustawie Prawo oświatowe oraz przepisach wydanych na ich podstawie, a także w oparciu o Program wychowawczo – profilaktyczny dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, a w szczególności:
- Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
- Umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, regionalnej, językowej i religijnej.
- Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, szkoła udziela wsparcia poprzez:
- organizowanie w szkole spotkań z psychologiem i pedagogiem z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej (PPP) w Kolnie,
- terapię pedagogiczną, logopedyczną w PPP (na wniosek rodziców dziecka),
- zorganizowanie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, korekcyjno – kompensacyjnych, rewalidacyjnych, rewalidacyjno – wychowawczych,
- zorganizowanie nauczania indywidualnego,
- zapewnienie bezpłatnego dożywiania (we współpracy z Ośrodkiem Pomocy Społecznej),
- zorganizowanie pomocy materialnej i rzeczowej.
- Umożliwia uczniom rozwijanie ich zainteresowań.
- Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły.
- Upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród dzieci i młodzieży oraz kształtuje właściwą postawę wobec problemów ochrony środowiska.
§ 7
Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochronę ich zdrowia poprzez:
- Dyżury nauczycieli podczas przerw między zajęciami edukacyjnymi wg grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim.
- Zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych.
- Zapewnienie właściwej opieki na wycieczkach (jeden opiekun na 25 uczniów – jeżeli grupa nie wyjeżdża poza miejscowość; jeden opiekun na 15 uczniów – jeśli grupa wyjeżdża poza miejscowość).
- Omawianie przez wychowawców zasad bezpieczeństwa (w dniu rozpoczęcia roku szkolnego, przed feriami zimowymi i letnimi, przed każdą wycieczką).
- Wypracowanie systemu sprawnej ewakuacji z budynku w przypadku alarmów.
- Zapoznanie uczniów na pierwszych zajęciach z regulaminem pracowni informatycznej.
- Omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne, przeprowadzanie egzaminów na kartę rowerową.
- Szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa, postępowania p. poż. i higieny pracy.
- Dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innych sprzętów szkolnych do wzrostu i rodzaju pracy.
- Uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno – wychowawczych równomiernego ich rozłożenia w każdym dniu.
- Utrzymanie urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności i w stałej czystości.
- Nauczyciel lub inny pracownik szkoły zwraca się do osób postronnych wchodzących na teren szkoły o podanie celu wizyty, a w razie potrzeby powiadamia dyrektora szkoły lub kieruję tę osobę do dyrektora.
Rozdział IV
Organy szkoły oraz ich kompetencje
§ 8
Organami szkoły są:
- Dyrektor szkoły,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców,
- Samorząd Uczniowski.
§ 9
Kompetencje i obowiązki dyrektora szkoły:
- Kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz.
- Sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole.
- Sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
- Realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących.
Dyrektor szkoły może wstrzymać wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej, jeżeli stwierdzi, że jest ona niezgodna z przepisami prawa. O fakcie wstrzymania wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę i kuratora oświaty.
- Kierowanie pracami rady pedagogicznej.
- Dysponowanie środkami finansowymi szkoły i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystywanie.
- Wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
- Zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
- Ocenianie pracy nauczycieli.
- Przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły.
- Występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
- Przyspieszanie i odraczanie obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego.
- Współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych.
- Dyrektor Szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, może wyrazić zgodę na działalność w Szkole stowarzyszeniom i innym organizacjom, a w szczególności organizacjom harcerskim, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- Stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki.
- Odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia.
- Współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki.
- W miarę potrzeb powołuje zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe.
- W uzasadnionych przypadkach rażącego nieprzestrzegania prawa szkolnego kieruje wniosek do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia będącego w obowiązku szkolnym do innej szkoły.
- Czas pracy dyrektora szkoły reguluje znowelizowana ustawa – Karta Nauczyciela, a wymiar zajęć dydaktyczno – wychowawczych określa organ prowadzący szkołę.
- Dyrektor kieruje działalnością szkoły w oparciu o niniejszy statut i obowiązujące przepisy.
§ 10
- Najwyższym organem uchwałodawczym szkoły jest Rada Pedagogiczna, która realizuje statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Rada obraduje na zebraniach plenarnych lub w powołanych przez siebie komisjach.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego;
w każdym okresie w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikacji oraz promowaniem uczniów; po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania mogą być
organizowane:
- z inicjatywy przewodniczącego,
- organu prowadzącego szkołę,
- organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
- decyzją co najmniej 1/3 liczby głosów członków rady pedagogicznej.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady (na tydzień przed wyznaczonym terminem).
- Dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności szkoły.
§ 11
- Kompetencje stanowiące Rady Pedagogicznej:
- Zatwierdzanie opracowanego przez dyrektora szkoły Planu pracy szkoły.
- Podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
- Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczej i efektywności dydaktycznej szkoły.
- Podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców.
- Ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
- Kompetencje opiniodawcze Rady Pedagogicznej:
- Organizacja pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
- Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień.
- Propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Propozycje dyrektora szkoły dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole.
- Projekt planu finansowego szkoły.
§ 12
- Rada Pedagogiczna pracuje w oparciu o opracowany i przyjęty regulamin pracy, który powinien być zgodny z niniejszym statutem.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są zobowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
§ 13
- W szkole działa Rada Rodziców reprezentująca ogół rodziców uczniów.
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym. W wyborach, o których mowa w ust. 2 jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym
określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych;
- szczegółowy tryb wyboru przedstawicieli rad oddziałowych do rady rodziców;
- zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy rady rodziców;
- Rada Rodziców może porozumiewać się z radami innych szkół i placówek na zasadach i w zakresie ustalonym miedzy tymi radami.
- Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,
- opiniowanie szkolnego zestawu podręczników.
- opiniowanie (programu i harmonogramu działań) działalności w szkole stowarzyszeń lub innych organizacji, o których mowa w § 9, ust. 16.
- Rada Rodziców może opiniować ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
- Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej opinii dorobku zawodowego nauczyciela. Nie przedstawienie opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego.
§ 14
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
1) Rodzice mają prawo do:
- znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole,
- znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
- uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
- uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
- wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
2) Rodzice mają obowiązek:
- zapewnić odpowiednie warunki do swobodnej pracy domowej dziecka,
- zaopatrywać swoje dzieci w podręczniki, zeszyty i przybory szkolne,
- interesować się osiągnięciami szkolnymi swoich dzieci,
- przestrzegać spełniania obowiązku szkolnego dziecka,
- respektować prawa dziecka, a w szczególności prawo do wypoczynku i zabawy, do swobodnego wyrażania własnych opinii,
- zapewnić bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne,
- zaspokajać podstawowe potrzeby życiowe dziecka.
- Stałe spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze powinny być organizowane nie rzadziej niż raz na semestr oraz w miarę potrzeb.
§ 15
- Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
- Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
- Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
- Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej i dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności tych, które dotyczą realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do znajomości programu nauczania, jego treści, celów i stawianych wymagań,
- prawo do jawności i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizowania życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
- prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi ale w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
- Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
§ 16
- Dyrektor szkoły w wykonywaniu
swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami i Samorządem Uczniowskim.
- Prowadzenie mediacji w sprawach spornych między działającymi w szkole organami oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w tego rodzaju sprawach należy do dyrektora szkoły.
- Dyrektor podejmuje działania, o których mowa w ust. 2 na pisemny wniosek co najmniej jednego organu pozostającego w sporze. Rozstrzygnięcie sporu następuje w formie pisemnej decyzji w terminie 14 dni od daty wszczęcia postępowania.
- Od decyzji dyrektora przysługuje odwołanie w ciągu 7 dni do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny, w zależności od rodzaju sprawy.
§ 17
Zasady rozwiązywania konfliktów.
- Dyrektor szkoły przyjmuje i bada wnioski oraz skargi dotyczące nauczycieli,
uczniów i pracowników niepedagogicznych.
- Jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych, eliminuje przyczynę konfliktu.
- W swej działalności kieruje się zasadami partnerstwa i obiektywizmu.
- Wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego, wykorzystując wykładnię prawną zawartą w: Karcie Nauczyciela, Konwencji Praw Dziecka, Kodeksie Pracy, Kodeksie Postępowania Administracyjnego.
- W przypadku braku możliwości rozstrzygnięcia sporu współpracuje z organem prowadzącym szkołę oraz sprawującym nadzór pedagogiczny.
- W sprawach spornych dotyczących ucznia ustala się co następuje:
- Uczeń zgłasza swój problem wychowawcy.
- Wychowawca sam lub z przedstawicielami samorządu uczniowskiego wspólnie rozstrzygają sporną kwestię.
- Sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do dyrektora szkoły, którego decyzje są ostateczne.
- W sytuacjach trudnych do rozstrzygnięcia nie mogą być pomijani rodzice dziecka.
Rozdział V
Organizacja szkoły
§ 18
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 19
- Organizację pracy szkoły określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora najpóźniej do dnia 30 kwietnia każdego roku.
- Arkusz organizacji szkoły i przedszkola opracowuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych.
- Dyrektor szkoły lub przedszkola przekazuje arkusz organizacji szkoły w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku organowi prowadzącemu szkołę.
- Organ prowadzący szkołę, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji szkoły w terminie do dnia 29 maja danego roku.
§ 20
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów nauczania dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
- Zasady tworzenia oddziałów
określają przepisy w sprawie ramowych planów nauczania.
- w związku z małą liczbą uczniów dopuszcza się tworzenie klas łączonych, w tym dopuszcza się łączenie zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym dla dzieci 6-letnich z zajęciami edukacyjnymi prowadzonymi w klasie I, z tym że co najmniej połowa zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym oraz co najmniej połowa obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu odpowiednio edukacji polonistycznej, przyrodniczej, matematycznej oraz języka obcego nowożytnego w klasie I powinna być prowadzona oddzielnie w oddziale przedszkolnym i w klasie I.
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie I, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
- w klasach II i III co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
- w klasach IV–VII co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem muzyki, plastyki i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie VIII, z wyjątkiem wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami.
- W szkole prowadzony jest oddział przedszkolny realizujący program wychowania przedszkolnego.
- W szkole działa biblioteka szkolna.
- Bibliotekę szkolną prowadzi pracownik filii biblioteki publicznej (bibliotekarz posiada odpowiednie kwalifikacje, określone w odrębnych przepisach).
- Księgozbiór biblioteki szkolnej jest wyodrębniony z księgozbioru biblioteki publicznej.
- W skład biblioteki wchodzi wypożyczalnia i czytelnia.
- Biblioteka znajduje się w budynku szkoły.
- Biblioteka jest czynna w każdym dniu zajęć szkolnych od godz. 1000 do godz. 1700.
- Z biblioteki szkolnej mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice, inne osoby za zgodą dyrektora szkoły.
- W miarę możliwości bibliotekarz współpracuje z rodzicami uczniów, biblioteką publiczną i innymi instytucjami w celu rozwijania kultury czytelniczej uczniów.
- Biblioteka spełnia następujące zadania:
- kształtuje kulturę czytelniczą uczniów,
- przygotowuje uczniów do umiejętnego korzystania ze źródeł informacyjnych,
- organizuje imprezy czytelnicze, konkursy literackie,
- propaguje walory literatury pięknej i popularnonaukowej,
- współpracuje z nauczycielami w sprawie aktualizowania księgozbioru,
- bibliotekarz przedstawia dyrektorowi szkoły dwa razy do roku (na zakończenie semestrów) informację o stanie czytelnictwa wśród uczniów.
- Uczniowie mogą każdorazowo wypożyczać książki na okres do trzech tygodni.
- W razie zagubienia książki czytelnik jest zobowiązany do odkupienia takiej samej lub innej o nie niższej wartości.
§ 21
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
- obowiązkowe zajęcia
dydaktyczne,
- godzina lekcyjna w klasach IV-VIII trwa 45 min., a w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 min.,
- w szczególnych przypadkach realizacja obowiązku szkolnego może odbywać się poza szkołą,
- przerwy międzylekcyjne trwają po 10 min., za wyjątkiem przerwy po 3 godz. lekcyjnej, która trwa 20 min.,
- zajęcia dodatkowe, rozwijające
zainteresowania lub uzdolnienia, a także zajęcia prowadzone w ramach pomocy
psychologiczno – pedagogicznej,
- godzina zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, korekcyjno – kompensacyjnych
- zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
- Sposoby
realizacji celów i zadań Szkoły są określone przez:
- Szkolny zestaw programów nauczania.
- Szkolny zestaw podręczników składa się z nie więcej niż trzech podręczników dla danych zajęć edukacyjnych.
- Dyrektor Szkoły podaje do publicznej wiadomości szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników.
- Szkolny zestaw programów
nauczania i szkolny zestaw podręczników
obowiązuje przez trzy lata szkolne dla danego poziomu. - W uzasadnionych przypadkach, Rada Pedagogiczna, na wniosek nauczyciela lub Rady Rodziców, może dokonać zmian w szkolnym zestawie programów nauczania lub szkolnym zestawie podręczników, z tym że zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego.
- Uczniowie mają prawo do bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, określonych w ramowych planach nauczania według odrębnych przepisów.
- Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Tygodniowy rozkład zajęć w kl. I – III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania; szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel uczący w danej klasie.
- Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów), organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole, szkoła organizuje świetlicę.
- W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów szkoła może zorganizować stołówkę.
§ 22
- Obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego dla uczniów klas IV – VIII
szkół podstawowych i uczniów szkół ponadpodstawowych są realizowane w formie:
- zajęć klasowo-lekcyjnych,
- zajęć do wyboru przez uczniów: zajęć sportowych, zajęć rekreacyjno-zdrowotnych, zajęć tanecznych lub aktywnej turystyki, które mogą być prowadzone przez nauczyciela wychowania fizycznego innego niż nauczyciel prowadzący zajęcia klasowo-lekcyjne.
- Zajęcia klasowo-lekcyjne są realizowane w wymiarze nie mniejszym niż 2 godziny lekcyjne tygodniowo w szkołach podstawowych.
§ 23
- Szkoła organizuje zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, zajęcia rewalidacyjne i zajęcia gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej oraz w ramach posiadanych środków finansowych zajęcia kół zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe.
- Szczegółowe zasady oceniania zawarte są w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania (WZO).
- W oparciu o WZO każdy nauczyciel tworzy Przedmiotowe Zasady Oceniania.
§ 24
- Zasady prowadzenia zajęć religii i etyki regulują przepisy zawarte w Rozporządzeniu MEN z dnia 25 marca 2014 roku.
- Lekcje religii i etyki, są przedmiotami nieobowiązkowym i są prowadzone dla uczniów, których rodzice to zadeklarują w formie oświadczenia pisemnego. Deklaracja nie musi być ponawiana w kolejnym roku szkolnym, może być natomiast zmieniona w każdym momencie.
- Uczniowie nie korzystający z lekcji religii/etyki objęci są zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi w bibliotece lub świetlicy szkolnej.
- Nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy potwierdzone przez władze kościelne. Nauczanie etyki odbywa się w oparciu o programy dopuszczone do użytku w szkolnego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22a ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
- Nauczyciela religii zatrudnia dyrektor szkoły na podstawie imiennego, pisemnego skierowania wydanego przez zwierzchnika kościoła.
- Nauczyciel religii wchodzi w skład Rady Pedagogicznej, nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy.
- Nauczyciel religii/etyki ma obowiązek wypełniania dziennika szkolnego.
- Nauczyciel religii/etyki ma prawo do spotkań z rodzicami swoich uczniów.
- Nauka religii/etyki odbywa się w wymiarze dwóch godzin tygodniowo.
- Ocena z religii/etyki umieszczana jest na świadectwie szkolnym.
- Ocena z religii/etyki nie ma wpływu na promocję ucznia do następnej klasy.
- Ocena z religii/etyki wystawiana jest wg regulaminu oceniania przyjętego przez szkołę.
- Nie wprowadza się oceny opisowej z religii/etyki w klasach I – III.
- Uczniowie uczęszczający na religię uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć lekcyjnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych.
- Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii/etyki w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi dyrektor szkoły.
Rozdział VI
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 25
Nauczyciele, uczniowie, rodzice i inni pracownicy zatrudnieni w szkole tworzą społeczność szkolną.
§ 26
Nauczyciele w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych kierują się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie i zasadami wynikającymi z etyki zawodowej i godności człowieka.
§ 27
- Do zadań nauczycieli należy w szczególności:
- realizowanie programu
kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych przedmiotach i klasach,
starając się osiągnąć w stopniu optymalnym cele szkoły ustalone w programach i
planie wychowawczym szkoły,
- wzbogacanie własnego warsztatu pracy przedmiotowej i wychowawczej oraz wnioskowanie o jego wzbogacanie lub modernizację do dyrektora szkoły,
- wspieranie swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
- udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
- tworzenie warunków do aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- bezstronne i obiektywne oraz sprawiedliwe ocenianie i traktowanie wszystkich uczniów,
- systematyczne wystawianie ocen cząstkowych w dzienniku lekcyjnym, a nauczyciele kl. I-III – prowadzenie kart obserwacyjnych i sporządzanie ocen opisowych po każdym semestrze,
- informowanie rodziców uczniów oraz wychowawcę klasy i dyrektora szkoły, a także Radę Pedagogiczną o wynikach dydaktyczno-wychowawczych uczniów z poszczególnych przedmiotów,
- dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
- branie udziału w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych w szkole i przez instytucje wspomagające szkołę,
- prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej przedmiotu lub koła zainteresowań,
- troska o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów.
- Nauczyciel ma prawo do:
- wyrażania swoich opinii,
- wyboru form organizacyjnych i metod pracy,
- wyboru programu nauczania i podręczników uczniowskich,
- organizowania z uczniami różnych form działalności społecznej, pozalekcyjnej wspierających dydaktyczne i wychowawczo – opiekuńcze funkcje szkoły i zgodnych ze statutem szkoły,
- doskonalenia zawodowego i zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego.
§ 28
- Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej
jednemu z nauczycieli uczącemu w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
- Do zadań wychowawcy należy:
- tworzenie warunków wspomagających wszechstronny rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,
- otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka,
- planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego, rozwijających jednostki i integrujących zespół uczniowski,
- ustalanie treści i form zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
- współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale) i uzgadnianie z nimi oraz koordynowanie ich działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i tych z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
- utrzymywanie kontaktu z rodzicami uczniów, w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci oraz włączanie rodziców w sprawy życia klasy i szkoły,
- współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w celu rozpoznania potrzeb i trudności oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
§ 29
- Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły, poradni psychologiczno-pedagogicznej, biblioteki pedagogicznej i innych instytucji oświatowych i naukowych oraz rady pedagogicznej.
- W przypadku powtarzających się drastycznych zaniedbań w pracy wychowawcy klasowego rada rodziców może wystąpić do dyrektora szkoły z umotywowanym wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji wychowawcy klasowego.
- Dyrektor szkoły po zbadaniu sprawy w ciągu 14 dni od momentu wpłynięcia wniosku udziela odpowiedzi.
- W przypadku negatywnej decyzji wychowawca może w terminie 7 dni odwołać się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Odwołanie z funkcji wychowawcy klasowego może nastąpić z dniem zakończenia zajęć w danym roku szkolnym, a w szczególnych przypadkach (np.: łamanie praw dziecka, psychiczne lub fizyczne znęcanie się nad dzieckiem, drastyczne zaniedbywanie lub lekceważenie obowiązków wychowawcy) z końcem danego miesiąca.
§ 30
Wszyscy nauczyciele powinni kształcić i wychowywać młodzież w duchu umiłowania Ojczyzny, poszanowania Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w duchu humanizmu, tolerancji, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku dla pracy. Dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między narodami.
§ 31
W szkole może być zatrudniony asystent nauczyciela prowadzącego zajęcia w klasach I-III lub asystent wychowawcy świetlicy na podstawie odrębnych przepisów. Do zadań asystenta nauczyciela i asystenta wychowawcy świetlicy należy wspieranie nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze lub wspieranie wychowawcy świetlicy.
§ 32
- Nauczyciel może być wyróżniony i nagrodzony.
- Nauczyciela wyróżnia się i nagradza za wzorowe wykonywanie obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy dydaktyczno-wychowawczej, zaangażowanie w realizację zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, wybitne osiągnięcia w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, wykonywanie prac wykraczających poza jego obowiązki.
- Nagroda może być przyznana w formie:
- ustnego podziękowania dyrektora szkoły na forum rady pedagogicznej,
- pisemnego podziękowania dyrektora szkoły dołączonego do akt osobowych nauczyciela,
- nagrody pieniężnej dyrektora szkoły,
- wystąpienie z wnioskiem o nagrodę pieniężną do organów nadrzędnych,
- wnioskowanie o tytuły honorowe i odznaczenia państwowe,
- nagrody jubileuszowe z zakładowego funduszu nagród,
§ 33
Wszyscy pracownicy administracyjni i obsługowi szkoły aktywnie uczestniczą w życiu szkoły, dbają o jej pozycję w środowisku i dobrą atmosferę współżycia całej społeczności szkolnej. Wykonują należycie wszystkie zadania wynikające z przydziału i zakresu czynności.
Rozdział VII
Zasady rekrutacji uczniów
§ 34
- W szkole spełniają obowiązek szkolny dzieci z obwodu szkoły, a na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) – dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeśli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca.
- Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat i trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 18 lat.
- W przypadkach uzasadnionych
ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania obowiązku
szkolnego przez dziecko siedmioletnie może być odroczone na wniosek rodziców. Wniosek
o odroczenie obowiązku szkolnego rodzice mogą składać w trakcie całego roku
kalendarzowego, w którym dziecko kończy siedem lat, tj. do 31 grudnia. Odroczenie dotyczy
roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć lub już rozpoczęło spełnianie obowiązku
szkolnego. Do wniosku o odroczenie spełniania obowiązku szkolnego rodzice zobowiązani są
dołączyć opinię, z której wynika potrzeba odroczenia spełniania obowiązku szkolnego przez
dziecko w danym roku szkolnym, wydaną przez publiczną albo niepubliczną poradnię
psychologiczno-pedagogiczną. Dziecko, któremu odroczono spełnianie obowiązku szkolnego
kontynuuje przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole
podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego. - Na wniosek rodziców dyrektor szkoły może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą. Zezwolenie może być wydane przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego, jeżeli do wniosku o wydanie zezwolenia dołączono:
- opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia,
- zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, przedszkolu lub w innej formie wychowania przedszkolnego.
- Obowiązek, o którym mowa w ust. 5, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
- Dzieci w wieku 3–5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego.
- Do klasy programowo wyższej przyjmuje się ucznia na podstawie:
- świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,
- pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
- Jeżeli w klasie do której uczeń przychodzi, naucza się innego języka obcego niż ten, którego uczył się w poprzedniej szkole, uczeń może:
- uczyć się języka obowiązującego w danym oddziale, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo
- kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole,
- Dla ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego, jako przedmiotu obowiązkowego, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danego języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor szkoły nie może zapewnić nauczyciela danego języka obcego – nauczyciel wyznaczony przez dyrektora innej szkoły.
- Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są zobowiązani:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły,
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,
- zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych.
- Niespełnianie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie ustawy o postanowieniu egzekucyjnym w administracji; organem egzekwującym jest organ prowadzący szkołę.
§ 35
- W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami, rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok.
- Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
Rozdział VIII
Prawa i obowiązki uczniów
§ 36
- Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
- korzystania z pomocy materialnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
- życzliwego, podmiotowego traktowania,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
- rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów,
- sprawiedliwej , obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
- pomocy w przypadku trudności w nauce,
- korzystanie z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
- znajomość celów lekcji oraz swoich zadań lekcyjnych,
- zadawania pytań nauczycielowi w przypadku natrafienia na trudności w toku lekcji,
- znajomość zakresu materiału przewidzianego do opanowania i terminów sprawdzianów,
- wyłaniania w demokratycznych wyborach swej reprezentacji w postaci samorządu uczniowskiego i samorządu klasowego,
- godnego reprezentowania szkoły.
- Uczeń ma obowiązek:
- systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania w ich trakcie,
- aktywnego uczestniczenia w życiu szkoły, rozwijanie swych zdolności i zainteresowań,
- pisemnego usprawiedliwiania nieobecności w ciągu siedmiu dni od ustania absencji. Rodzic lub prawny opiekun może usprawiedliwić nieobecność dziecka osobiście, co zostaje potwierdzone wpisem w dzienniku,
- noszenia stroju szkolnego ustalonego według odrębnych przepisów,
- przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów,
- wykonywania poleceń nauczycieli i pracowników szkoły – szczególnie w zakresie bezpieczeństwa swojego i innych,
- dbania o własne życie, zdrowie i higienę,
- przestrzegania statutu, regulaminów wewnętrznych i zarządzeń dyrektora szkoły,
- respektowanie uchwał i programów swego samorządu,
- dbania o sprzęt, urządzenia i pomoce szkolne oraz ład i porządek w szkole,
- poszanowania własności innych osób,
- dbania o środowisko
naturalne,
- Ucznia obowiązuje zakaz:
- przynoszenia i palenia tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków i
innych środków odurzających,
- wszelkich zachowań agresywnych skierowanych do innych osób oraz używania wulgarnych słów, zwrotów i gestów,
- samowolnego opuszczania terenu szkoły w czasie trwania zajęć określonych tygodniowym planem zajęć,
- używania w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych telefonów komórkowych, odtwarzaczy i innego sprzętu elektronicznego bez wyraźnego polecenia nauczyciela. Szkoła nie odpowiada za sprzęt elektroniczny i inne wartościowe przedmioty przyniesione do szkoły przez uczniów.
§ 37
- Uczeń może być nagrodzony i wyróżniony.
- Wyróżnienia i nagrody uczeń otrzymuje za:
- rzetelne wypełnianie obowiązków szkolnych potwierdzone wynikami dydaktycznymi,
- szczególne osiągnięcia w określonej dziedzinie wiedzy,
- znaczące osiągnięcia w pracy pozalekcyjnej,
- Wyróżnienia i nagrody udzielane są w formie:
- pochwały wychowawcy klasy na jej forum,
- pochwały dyrektora szkoły na apelu szkolnym wobec społeczności szkolnej,
- listu pochwalnego do rodziców,
- nagrody rzeczowej, dyplomu uznania lub pucharu,
- świadectwa promocyjnego lub ukończenia szkoły z wyróżnieniem,
- Wyróżnienia lub nagrody przyznaje się na wniosek:
- dyrektora szkoły,
- wychowawcy klasy,
- nauczyciela przedmiotu,
- rady pedagogicznej,
- samorządu uczniowskiego,
§ 38
- Uczeń może być ukarany.
- Karę uczeń otrzymuję za:
- nieprzestrzeganie treści statutu szkoły, regulaminu szkoły i innych regulaminów funkcjonujących w szkole,
- złe zachowanie (wulgarne, agresywne) w stosunku do innych uczniów, nauczycieli czy pracowników obsługi,
- Kara może być udzielona w formie:
- upomnienia lub nagany udzielonej przez wychowawcę,
- upomnienia udzielonego przez dyrektora szkoły w obecności wychowawcy,
- nagany udzielonej przez dyrektora szkoły,
- odsunięcie od udziały w imprezach organizowanych przez szkołę i zakazu reprezentowania szkoły na zewnątrz,
- przeniesienia do innej szkoły w przypadku:
- notorycznego łamania przepisów statutu, a środki zaradcze nie przynoszą
efektów,
- zachowania demoralizującego bądź agresywnego, zagrażającego zdrowiu i życiu innych uczniów,
- łamanie prawa, np.: udowodnione kradzieże, wymuszenia, zastraszenia.
- Kary mogą być udzielane na wniosek:
- dyrektora szkoły,
- wychowawcy klasy,
- nauczyciela przedmiotu,
- rady pedagogicznej,
- samorządu szkolnego lub klasowego,
- Kary mogą być zamienione lub anulowane:
- na pisemną prośbę zainteresowanego złożoną do wychowawcy lub dyrektora szkoły po uzyskaniu poręczenia nauczyciela, samorządu klasowego lub szkolnego oraz innych organizacji szkolnych w ciągu trzech dni od daty jej wymierzenia,
- kary nałożone przez radę pedagogiczną mogą być anulowane przez nią po uzgodnieniu z samorządem uczniowskim i dyrektorem szkoły,
- Uczeń i rodzice mają prawo odwołać się od nałożonej kary do dyrektora szkoły lub organu nadzorującego.
- Organ nadzorujący prowadzi postępowanie wyjaśniające w ciągu 30 dni, a dyrektor szkoły – 14 dni od daty otrzymania odwołania.
- Szkoła ma obowiązek informowania rodziców lub prawnych opiekunów ucznia o przyznanej nagrodzie lub udzielonej karze.
- Nie można stosować kar naruszających nietykalność i godność osobistą ucznia.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 39
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 40
Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§ 41
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
- Dopuszcza się możliwość dokonywania zmian w statucie.
§ 42
W szkole mogą działać organizacje młodzieżowe, których działalność nie będzie sprzeczna ze statutem szkoły.
§ 43
- Dyrektor szkoły może odznaczać osoby szczególnie zasłużone dla szkoły odznaką „Przyjaciel Szkoły”.
- Wnioskować o przyznanie odznaki mogą nauczyciele, uczniowie oraz rodzice.
- Odznaka wraz z dyplomem wręczana jest podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego, a fakt ten odnotowuje się w kronice szkoły.
- Odznakę można otrzymać tylko jeden raz.
§ 44
Projekt statutu lub zmian do statutu przygotowuje i uchwala Rada Pedagogiczna.
§ 45
Do spraw nieuregulowanych w niniejszym statucie ma zastosowanie Ustawa o systemie oświaty, ustawa Prawo oświatowe oraz inne przepisy dotyczące oświaty.
Tekst ujednolicony z naniesionymi zmianami zatwierdzono na posiedzeniu
Rady Pedagogicznej dnia 1 grudnia 2017 r.
No Comments